Smertelindring med trykkbølgebehandling

MIBO Klinikken på Kongsvinger kan nå tilby trykkbølgebehandling! Radial trykkbølgebehandling (rESWT) er en smertelindringsbehandling hvor trykkbølger sendes mot skadet vev for å sette i gang tilhelgingsprosessen.

Hva kan behandles?

Trykkbølgebehandling kan brukes for å behandle en rekke lidelser i muskel- og skjelettsystemet, men de vanligste tilstandene er langvarige, kroniske lidelser som kan være vanskelig å bli kvitt ellers. Trykkbølgebehandling er derfor et godt verktøy i kampen mot albuesmerter (“tennisalbue“, “golfalbue“), musearm, fot og helsmerte (plantar fascitt), senebetennelse i skulderen, knesmerter (“løpekne“, “hoppekne“), beinhinnebetennelse, akillessenebetennelse, hoftesmerter (slimposebetennelse) m.m.

Hva er trykkbølger?

Trykkbølger er hørbare lydbølger med høy energi. I den medisinske verdenen har sjokkbølger blitt brukt siden 1980 for å løse opp nyrestein, for eksempel. I moderne smertebehandling påføres trykkbølger med lav energi på de smertefulle kroppsregionene der de kan utøve sin kurative virkning. Trykkbølgene kan akselerere helingsprosessen i kroppen, stimulere stoffskiftet og forbedre blodsirkulasjonen. Skadet vev kan regenerere seg og helbredes . Mange års erfaring har bekreftet at visse patologiske endringer i sener, leddbånd, kapsler, muskler og bein – med andre ord årsakene til smertene dine – kan elimineres systematisk med denne terapitilnærmingen. Hvis utført av kvalifiserte terapeuter, har radial trykkbølgebehandling av muskel- og skjelettsmerter minimal risiko og bivirkninger (kilde).

Hvordan utføres trykkbølgebehandlingen?

Terapeuten som utfører trykkbølgebehandling hos oss er Magnus. Han tar en grundig anamnese i sin førstegangskonsultasjon for å finne ut om du er en god kandidat for denne type behandling, lokaliserer smerteområdet ved palpering og diskuterer funnene med deg. En hudgelé påføres deretter behandlingsområdet for å tillate trykkbølgene å bli sendt inn i kroppen uten tap av energi. Deretter sendes trykkbølger mot det smertefulle området ved hjelp av terapihodet på apparatet, som beveges over smerteområdet i en sirkulær bevegelse.

Hvor mange behandlinger er nødvendige og hvor lang tid tar hver behandling?

Hver behandlingsøkt tar mellom 10 og 30 minutter, avhengig av lidelsen som skal behandles. Individuelle faktorer spiller selvfølgelig inn, men på generelt grunnlag kan man si at det er i gjennomsnitt 3 til 6 behandlinger som er nødvendig, med én ukes mellomrom. Det er vanlig å oppleve smertelindring allerede etter 2-3 behandlinger. Behandlingen gjøres i kombinasjon med veiledning og opptrening.

Hvem kan ikke motta trykkbølgebehandling?

Hittil er det ikke kjent at det har opptrådt noen graverende skader etter RSWT (kilde).

Trykkbølgebehandling skal allikevel ikke benyttes dersom det er:

• Infeksjon eller sår i behandlingsområdet
  • Graviditet (første trimester).
  • Kreft
  • Blødningssykdommer. Forsiktighet skal vises ved bruk av blodfortynnende medisiner.
  • Mottatt kortisonbehandling for under 4 uker siden

Har du noen spørsmål? Ta kontakt med oss da vel!

Interessert i å lese mer om trykkbølgebehandling? Se her.

Prisliste finner du her.