Kjeveplager – Temporomandibulær Dysfunksjon(TMD)

Kjeven din er et av de mest brukte leddene i kroppen din. Kjeveleddet kalles det temporomandibulære ledd, og kjeveplager, kalles TemporoMandibulær Dysfunksjon eller TMD for kort, er en fellesbetegnelse for dysfunksjon og smerte relatert til tyggemuskulatur og/eller kjeveledd med omliggende strukturer 1.

TMD er relativt vanlig, og andre land har rapportert forekomst på opptil 15%. Tall fra Norge er ikke kjent. 2

I de aller fleste tilfeller er TMD forbigående og sjelden et tegn på alvorlig sykdom. De fleste blir bra uten behandling eller med enkle tiltak, som informasjon og egenaktivitet. Derimot opplever noen at problemene blir kroniske og vedvarer, og da kan det være behov for ytterligere utredning og behandling.

Symptomer på TMD

• Hørbar klikkelyd eller popping når du åpner eller lukker munnen, eller flytter kjeven fra side til side
  • Smerter når du gjesper, tygger eller åpner munnen
  • Smerter eller ømhet foran øret, i kjevemuskelen, kinnet eller i tinningene
  • Hodepine
  • Smerter eller ømhet i tennene
  • Vanskeligheter med å åpne munnen
  • Låst kjeve
  • Smerter i ansiktet, skuldrene og nakken
  • Begrenset bevegelse eller fullstendig låsing av kjeven
  • Øresus eller dotter i ørene

Årsaker til TMD

Årsaker til kjeveproblemer er sammensatt og traume, stress, tannpressing, tungepressing, psykisk helse, sosiale forhold, genetiske faktorer, betennelsestilstander og samtidige sykdommer kan disponere for, utløse og/eller opprettholde plagene.

Vurdering og behandling

På MIBO-klinikken vil du få en grundig utredning ved hjelp av en utfyllende sykehistorie og klinisk undersøkelse, slik at årsaken til årsaken til kjeveplagene avdekkes og vi finner rett behandlingsførløp for deg.

Ofte vil behandlingen gå ut på veiledning og råd om egenaktivitet, avspennings- og bevegelsesøvelser, bløtvevsbehandling som triggerpunktbehandling, mobilisering, tøying og strekking, og du vil få demonstrert øvelser du kan gjøre hjemme. I noen tilfeller, og hvis pasienten ønsker det, bruker vi akupunkturnåler i behandlingen, slik som helsedirektoratet anbefaler ved kroniske kjeveproblemer. 3

Ofte vil behandlingen også fokusere på omkringliggende ledd og muskler i nakke, skuldre og brystrygg.

Kiropraktoren kan henvise til røntgen, MR eller CT, eller til psykolog dersom det er behov for dette.

1. Nasjonal faglig retningslinje for utredning og behandling av TMD (tyggemuskulatur- og kjeveleddsplager) – Helsedirektoratethttps://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/temporomandibulaer-dysfunksjon-tmd/om-tmd-definisjon-etiologi-symptomer-og-sykdomsbilde
  2. Nasjonal faglig retningslinje for utredning og behandling av TMD (tyggemuskulatur- og kjeveleddsplager) – Helsedirektoratethttps://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/temporomandibulaer-dysfunksjon-tmd/om-tmd-definisjon-etiologi-symptomer-og-sykdomsbilde
  3. Behandlingsforløp ved TMD – Helsedirektoratet https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/temporomandibulaer-dysfunksjon-tmd/behandlingsforlop-ved-tmd