Skuldersmerter

Skulderleddet er det mest bevegelige leddet i kroppen og har sådan en relativt komplisert oppbygning. Når noe går galt med skulderen din, hindrer det din evne til å bevege deg fritt og kan forårsake mye smerte og ubehag.

Skulderen består anatomisk av skulderbuen og skulderleddet. Når du beveger skulderen skjer et samvirke mellom disse delene. Skulderbuen består av skulderbladene, kragebena og brystbenet. Skulderleddet er et kuleledd mellom den grunne leddflaten på skulderbladet og overarmsbenets leddhode. Leddkapselen og leddflaten tillater stor bevegelighet, men på den andre siden er muligheten for å få skulderen ut av ledd tilstede.

Skulderen beveges av musklene i “rotasjonsmansjetten” (eller “rotatorcuffen”). Rotator mansjetten består av fire muskler med tilhørende sener. Sener er vev som forbinder muskler med bein. Det kan være vondt eller vanskelig å løfte armen over hodet hvis senene eller beinene rundt rotasjonsmansjetten er skadet eller hovne.

Skuldersmerter forekommer relativt ofte. Vanligvis skyldes smertene betennelser i sener og muskelfester på grunn av repetative, ensidige bevegelser og langvarig muskelbruk (for eksempel hos kontorarbeidere, frisører og håndverkere).

Hva forårsaker skuldersmerter?

Flere faktorer og forhold kan bidra til skuldersmerter. Den vanligste årsaken er senebetennelse i rotator mansjetten, men vi vil også i denne artiklen gå nærmere inn på andre tilstander.

Subakromialt smertesyndrom

Tidligere kalt impingement syndrom. Subakromialt smertesyndrom er en av de vanligste årsakene til smerte i skulderen.

Smerten sitter subakromialt, dvs. under Akromion (et benutspring som sitter på den øvre, ytre delen av skulderbladet) og er relatert til senene til rotatorcuffens muskler (lange bicepssene, supraspinatussenen, infraspinatussenen, teres minor) og den subakromiale bursa. Skyldes oftest senebtennelser – tendinopatier (75 %), hvorav supraspinatustendinopati er hyppigst. Betennelse i slimposer – bursitter utgjør ca. 15 % av skuldersmerter, hvorav de fleste er kroniske 1.

Rotatormansjett ruptur

Ulike grader av rotator mansjettruptur kan oppstå. Den mest vanlige er en supraspinatus ruptur. Ved en seneruptur oppstår det en rift i senen og man skuller mellom delvis (partiell) og fullstendig (total) ruptur. Hvis senene i rotatormansjetten blir skilt fra beinet, er det ofte nødvendig med kirurgi.

Frossen skulder

Kalles også adhesiv kapsulitt. Påvirker kapselen og bindevevet i leddet i skulderen tykner til og trekker seg sammen, noe som og fører til store restriksjoner i skulderens bevegelighet og smerter i skulderen og armen. Man vet ikke hvorfor denne tilstanden oppstår, da den ikke ser ut til å være relatert til skade og har ingen klar årsak, men man ser at visse sykdommer som diabetes og revmatiske sykdommer lettere får denne tilstanden.

Instabilitet

Instabilitet eller ustabilitet er et problem som forårsaker et løst eller ustabilt ledd. Instabiliteten kan være forårsaket av en traumatisk skade (forvridning), eller kan utvikle seg over tid. Denne tilstanden oppstår ofte sammen med en subakromial smertesyndrom, men ikke nødvendigvis.

Dislokasjon

En skulderdislokasjon er når skulderen glir ut av ledd på gunn av en traumatisk skade og oppstår når hodet på overarmsbeien glir ut av leddflaten på skulderbladet.

Acromioclavicularleddsluksasjon (AC-luksasjon)

Hvis kragebenet havner ut av normal posisjon, kalles det en AC-luksasjon og oppstår ofte i forbindelse i fall på skulderen eller fall på strak arm, ofte i forbindelse med idrett. Ligamentene som holder kragebenet på plass inntil skulderbladet kan forstrekkes (distorsjon) eller rives av helt eller delvis.

Inndeling:

AC-luksasjonene inndeles slik:

GraderingBeskrivelse
IDistorsjon med blødning i ligamentene, men ingen luksasjon.
IIAC-luksasjon/subluksasjon uten kontinuitetsavbrudd i lig. coracoclaviculare.
IIITotalluksasjon med fullstendig ruptur av de coracoclaviculære ligamentene.

Labrumsskade

Labrumskade er skader på bindevevsringen, leddleppen som sitter rundt skulderleddet for å gjøre skulderen mer stabil. Det finnes flere typer, men den mest vanlige er en såkalt SLAP-lesjon (Superior Labrum Anterior Posterior) som oppstår i fremre del av skulderleddet der bicepssenen har sitt feste i labrum.

Skuldergikt er mindre vanlig enn leddgikt i kne og hofte, men når det er alvorlig, kan det kreve en leddutskiftingskirurgi. Imidlertid er leddgiktendringer vanligere i det akromioklavikulære leddet mellom kragebeinet og skulderbladet.

Forkalkning

Forkalkning av sener i skulderen er en tilstand hvor det blir kalsiumavleiringer i en sene – oftest i senene på rotator mansjetten. Behandling av forkalkning avhenger av omfanget av symptomene.

Referert smerte

Når strukturene i nakken og midtryggen er smertefulle, kjennes smertene ofte i skulderen. Derfor vil kiropraktoren din også undersøke nakken og brystryggen når du kommer inn for skuldersmerte.

Visse organsykdommer kan føre til smerter som føles som at de er i skulderen, men som egentlig kommer fra et annet sted, såkalt referert smerte. Disse sykdommene inkluderer sykdommer lever-, hjerte- eller galleblæren.

Smerter fra galleblæren kan føles over høyre skulder og smerter fra bukspyttkjertelen kan føles over venstre skulder. Hjerteinfarkt kan henvise smerter til venstre skulder og arm. Derfor er det viktig at man ringer 113 eller oppsøker legevakt hvis skuldersmertene oppstår plutselig uten å være relatert til en skade.

En av prioriteringene i undersøkelsen er å utelukke mer alvorlige medisinske tilstander før noen behandling kan starte.

1. https://lvh.no/symptomer_og_sykdommer/muskel-_og_skjelettsystemet/skulder/subakromialt_smertesyndrom