Plantar fascitt

Smerter under foten kan skyldes plantar fascitt, som er en en betennelse i seneplaten under foten der den fester seg til hælbenet. Smertene er ofte i nærheten av hælen, og kjennetegnes gjerne med at det første steget man tar da man går ut av sengen om morgenen er svært smertefullt – som en skjærende smerte. Denne tilstanden kan være ganske langvarig, og det er ikke uvanlig at den kan vare i over et år.

Plantar fascitt er mer vanlig hos løpere, hos overvektige og de som bruker for dårlige sko og kan komme av langvarig ståing eller mye løping på hardt underlag.

Bildediagnostikk er ofte ikke nødvendig, men kan noen ganger være aktuelt for eksempel for å utelukke en annen årsak, som f.eks stressfraktur. Noen ganger oppdages en hælspore på røntgen, som er et stykke bein som stikker ut fra hælbenet. Tidligere ble ofte disse bensporene klandret for hælsmerter og fjernet kirurgisk, men mange mennesker som har hælsporer, har ingen hælsmerter.

BehandlingEn kiropraktor kan lære deg øvelser som har som mål å tøye og strekke plantarfascien og for å styrke musklene i foten. De kan også bruke teip for å avlaste foten, eller man kan prøve innleggssåler. Hvis tilstanden skyldes overbelastning, bør aktiviteten endres i en periode. Hvis det ikke blir bedre i løpet av et par uker, anbefales trykkbølgebehandling. Ifølge Mayo Clinic har studier vist at denne behandlingen har god effekt hos noen (kilde).

Bestill time i dag! Vi behandler plantar fascitt i Kongsvinger.